Zwemmen in zee

23 februari 2017
Stilstaand beeld van Zwemmen in zee
Sabien is haar hele leven al gek op de duinen en de zee. Ze woont gelukkig in de duinen en maakt elke dag voor dag en dauw een wandeling. Ze vindt bijzondere planten en dieren en weet welke planten eetbaar zijn. Sinds een jaar is haar hobby nog een stapje uitgebreid: Sabien neemt elke dag een duik in de Noordzee.

De positieve effecten van zwemmen in zee en zwemmen in koud water in zee op een rij.

  1. De minerale zouten in de zeelucht zijn goed voor de bronchiën;
  2. gezonde elementen uit het zeewater dringen via de huid ons lichaam binnen;
  3. het zeewater geeft een aangename tinteling van de huid;
  4. het koude zeewater verbetert de bloedcirculatie, dat goed is voor het hart, de bloedvaten en de hersenen;
  5. de extra bloedtoevoer naar de hersenen stimuleert alertheid;
  6. zwemmen in koud water is opwekkend door de adrenalinestoot;
  7. de enorme hoeveelheid signalen die zenuwuiteinden naar de hersenen sturen werken opwekkend;
  8. zwemmen in koud water kan een depressie verzachten;
  9. koud water is goed voor haar en huid en maakt het strakker;
  10. zwemmen in koud water verbetert lichamelijke prestaties;
  11. zwemmen in koud water geeft mentale kracht omdat je jezelf verhardt.

Voor het zwemmen in zee zijn er nog een paar adviezen:

  1. Ga nooit alleen, vooral niet als het koud is;
  2. zwem niet bij afgaand water en alleen als het water hoog is, vergewis je van tevoren van eb en vloed;
  3. kijk uit voor muien en ga daar niet zwemmen;
  4. ga in de winter niet met je hoofd onder water. Juist via je hoofd verlies je veel warmte;
  5. ga in de winter maximaal 5 minuten te water;
  6. vind je het echt te koud worden, doe dan een wetsuit aan;
  7. twijfel je over je conditie, praat dan eerst even met je huisarts.

 

Laat je reactie achter