Mijn badkamer stond altijd vol met cosmeticaproducten die zachte haren, een frisse adem of een stralende huid beloofden. En hoe ik ook smeerde, scrubde, spoelde of schrobde, zelden voldeden ze aan mijn verwachtingen. Ze vulden slechts spaarzame ruimte. Weggooien vond ik namelijk zonde. Tot ik er op een dag ineens genoeg van had. Waarom kocht ik al die producten eigenlijk? En wat had ik echt nodig? Ik ging op zoek naar zero waste alternatieven om zelf te maken.

16 cosmeticaproducten per dag

De cosmetica-industrie is een miljarden business. En dat is niet zo gek als je bedenkt dat een vrouw gemiddeld 16 cosmeticaproducten per dag gebruikt en daar in haar leven zo veel geld aan uitgeeft, dat je er bij wijze van spreken een tiny house van kan kopen. Hoe schokkend ik de cijfers ook vond, het was stiekem ook best fijn om te beseffen dat ik niet de enige was die in de marketing beloftes van grote merken trapte om de tijd stil te laten staan of me te laten stralen, zelfs als er even niets te stralen viel. Maar hoe kon ik daar nou weerstand tegen bieden? Ik hoefde maar een drogist binnen te stappen en al mijn duurzame principes bleven bij de drempel op me wachten. Alsof ik met honger een snoepwinkel in liep.

'Ik was niet de enige die in de marketing beloftes van grote merken trapte.'
Asceline Groot | Columnist

Nooit zonder lijstje naar een winkel

Om impulsaankopen te vermijden, begon ik met het maken van lijstjes met producten die ik echt nodig had. En ik ging alleen een winkel in als ik haast had. Zo had ik geen tijd om rond te dwalen en me te laten verleiden door aanbiedingen en acties. Ik sprak ook met mezelf af dat ik eerst alle producten, die ik had moest opmaken, voordat ik er een alternatief voor kon maken of kopen. Het hielp, mijn badkamer werd langzaam leger en leger. En toen was het tijd voor stap twee: ik ging mijn eigen cosmetica maken.

Rauwe aardappel en avocadomaskers

Ik maakte een lijstje van producten die ik graag gebruikte en zocht recepten om ze zelf te maken. Ik verdiepte me in de belangrijkste ingrediënten, die ik online bestelde, want ook dat hielp tegen impulsaankopen. Vervolgens ging ik aan de slag. Ik smeerde maskers van avocado, kokosolie en honing in mijn haar tegen gespleten punten. Ik stampte rauwe aardappel fijn om mijn wallen te verminderen. Ik mixte eiwit met citroensap voor een stralende huid, verwijderde mijn make-up met kokosolie en maakte mijn eigen dagcrème van aloë vera, jojoba- en amandelolie en wat druppels etherische olie. Ik verloor mezelf er volledig in, want het was niet alleen leuk om te doen - en echt goedkoop - maar mijn huid en haar reageerden er ook goed op.

Als kers op de taart besloot ik mee te doen aan de no-poo movement. Als mijn ongewassen haar zichzelf zou kunnen herstellen, dan zou ik voor altijd ongevoelig zijn voor marketing. Maar zo ver kwam het niet. Doodongelukkig liep ik vier weken lang rond met vet, droog en dof haar. Tot ik mijn verstand weer een beetje terugkreeg en het gewoon weer ging wassen. Met een shampoobar. Dat dan wel.

Goedkoop en effectief

Vanaf dat moment zocht ik naar een balans tussen het kopen en maken van cosmetica. De producten, die ik kocht moesten natuurlijk duurzaam zijn en zero waste. En dat werd in de afgelopen jaren alleen maar gemakkelijker. Inmiddels kauw ik alweer lange tijd op mijn tandpastatabletten, was ik mijn haar, lijf en gezicht met kleurrijke soapbars, haal ik met herbruikbare wattenschijfjes make-up van mijn gezicht, maar maak ik nog steeds mijn eigen scrub met suiker en dagcrème met aloë vera en gebruik ik jojoba-olie als bodylotion. En ik scheer zelfs zero waste (ook al weet ik dat okselhaar weer prima kan), maar daarvoor moet ik je wel even waarschuwen: kijk alsjeblieft eerst even een tutorial hoe je dat zonder ongelukken doet, want de mesjes (zonder plastic) zijn heel scherp.

BinnensteBuiten en het platform hetkanWEL delen hun missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om op een toegankelijke manier bewuster te leven. Wyke en Asceline gidsen ons in de vorm van een 2-wekelijkse column door de de wereld van duurzaamheid.