De regen slaat me recht in mijn gezicht. De hond kijkt me vragend aan. Het is nog donker buiten. Ik trek mijn capuchon nog iets verder naar beneden, check of mijn telefoon droog blijft in mijn zak, sluit de deur en zet de eerste stap. Weer of geen weer, ik ga wandelen.

Elke ochtend maak ik een lange wandeling door de duinen en over het strand. Natuurlijk heb ik een sterke voorkeur voor mooi weer, maar ik ga altijd. Op het strand kom ik soms iemand anders tegen. Bij het passeren, groeten we elkaar vriendelijk. Soms met een knikje of een zachte goedemorgen, maar nooit maken we een praatje. De ochtend is er voor je eigen gedachten.

Weer of geen weer: ik ga elke dag 's ochtends even wandelen

Asceline Groot

Klaar voor een nieuwe dag

Het wandelen, de wind, de stilte en het geluid van de branding zorgen voor een soort helderheid in mijn hoofd. Uit onderzoek blijkt dat wandelen in de natuur stress vermindert en dat voel ik ook. Al mijn zorgen waaien weg en als mooie bijkomstigheid heb ik ’s ochtends dan ook meteen mijn 10.000 stappen voor de dag binnen. ‘Own your morning, own your day’ las ik ooit ergens en dat kan ik met volle overtuiging beamen, want eenmaal thuis ben ik helemaal klaar voor een nieuwe dag.

Wandelen kost niets!

Mijn liefde voor het wandelen ontwikkelde zich in mijn studententijd in Schotland. Ik woonde een paar maanden in Edinburgh en het leven was daar leuk, maar verschrikkelijk duur. Om geld te besparen op de bus en de sportschool liep ik overal naar toe. Van huis naar college, naar vrienden of naar de kroeg. Pure noodzaak dus, maar na een paar weken voelde ik me waanzinnig fit. Ik kreeg de smaak zo te pakken, dat ik in de weekenden met vrienden het hele land doorkruiste om te wandelen. Het maakte me intens gelukkig.

Own your morning, own your day

Wandelen | Foto: Pexels

Natuur als medicijn

Het verbaasde me dan ook niets, toen ik jaren later las dat artsen in Schotland natuur voorschrijven als medicijn voor stress en burnout klachten. Ik besefte misschien nooit bewust dat wandelen in de natuur je bloeddruk verlaagt, stress en gevoelens van angst vermindert en zelfs helpt tegen hartziektes, maar ik voelde het wel. Ook in Japan doen ze aan ‘bosgeneeskunde’. Ze hebben er een mooie term voor: bosbaden. Tijdens het bosbaden loop je langzaam en met aandacht door het bos om zo je immuunsysteem, creativiteit en concentratie te versterken. Tegelijkertijd geeft het je meer energie.

Volhouden van gewoontes

Eenmaal terug in Nederland probeerde ik het wandelen vol te houden en dat lukte. Ook al zijn mijn wandelingen niet meer zo grootst en meeslepend als in Schotland, we hebben hier nou eenmaal geen Highlands waar je de hele dag kunt ronddwalen zonder iemand tegen te komen, genoeg mooie natuur is er wel. Met bos, heide en duinen, 23 Lange Afstands-Wandelpaden (LAW), 19 Streekpaden en heel veel blote voeten paden kun je kriskras door Nederland de zolen van je schoenen en de zorgen uit je hoofd lopen.

Mijn wandel-wensen-lijst

Hoog op mijn wandel-wensen-lijst staat nog het bekendste LAW ‘het Pieterpad’. Dit pad is 492 kilometer lang en loopt van Pieterburen in Groningen naar de St-Pietersberg bij Maastricht in Limburg. Ook het Nederlandse Kustpad van 725 kilometer, of het Trekvogelpad, dat loopt van bergen aan Zee naar Enschede, spreken me aan. Als  aanvulling op mijn rondje langs het strand natuurlijk, want dat maakt me elke dag gelukkig.

BinnensteBuiten en het platform hetkanWEL delen hun missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om op een toegankelijke manier bewuster te leven. Wyke en Asceline gidsen ons in de vorm van een 2-wekelijkse column door de de wereld van duurzaamheid.