Nadat de zon scheen, de lucht strakblauw kleurde en de krokussen hun kopjes boven de aarde hadden uitgestoken, was er ineens weer sneeuw. Iets met maart en zijn staart. Terwijl mijn hoofd al half op standje zomer stond, roerde koning winter zich nog even. Ik besloot niet bij de pakken neer te zitten en me op te sluiten met een kop thee en bord vol dagdromen over witte stranden, palmbomen, groene bergen, tenten met gezellige lichtjes, veranda’s met prachtig uitzicht en treinreizen…. Treinreizen ja.

Treinreizen

Ooit ging ik met de trein naar Praag. Het waren de jaren ’90, ik was net afgestudeerd, had weinig geld en besloot daarom níet voor de slaapcoupé te gaan, maar voor een gewone zitplaats. De reis duurde eindeloos en ik kwam gebroken aan op mijn bestemming. Een paar jaar eerder had ik -gesponsord door mijn ouders- wél voor een slaapcoupé gekozen toen ik van Londen naar Edinburgh reisde. Toen kwam ik wel fris en fruitig aan in het centrum van een stad die net ontwaakte. Want niets slaapt zo lekker als een wiegende wagon en het ritmische geluid van de rails op de achtergrond.

Tijd, gedoe en geld

Toch associeerde ik treinreizen lange tijd met ongemak en veel gedoe en koos ik -zeker na de opkomst van de welbekende prijsvechters- steevast voor het vliegtuig. Niet dat dit in ongemak scheelde –met de dalende prijzen, ging ook de beenruimte in het vliegtuig hard achteruit – maar het scheelde wel in tijd, gedoe en geld. Dat laatste komt, omdat we nog steeds geen BTW betalen voor een vliegticket en er geen belasting wordt geheven op kerosine. Er zit, kortom, een kunstmatige korting op vliegtickets waar wij uiteindelijk allemaal aan mee betalen - ook als je niet vliegt. 

De comeback van de trein

Ondanks die oneerlijke concurrentie is de trein inmiddels aan een flinke opmars bezig. Zo kan je vanaf mei met een European Sleeper naar Berlijn, die uiteindelijk doorgetrokken wordt naar Praag. Komt er vanaf december een nachttrein van Amsterdam naar Barcelona. Kan je met de Nightjet rechtstreeks naar steden als Bazel, Zürich en Wenen. En brengt de Eurostar je sneller in Londen dan het vliegtuig. Hetzelfde geldt voor de Thalys naar Parijs, waar je vervolgens met de metro van Gard du Nord naar Gare de Lyon kan waar talloze treinen richting de rest van Frankrijk vertrekken – of verder naar bijvoorbeeld Genève. 

'Het prettige van een treinreis is veel meer dan alleen een lagere milieu-impact'
Wyke Potjer | Columnist

De vele voordelen van de trein

Inmiddels heb ik het treinreizen -na een jarenlange pauze- zelf ook weer opgepikt. Vorige zomer was ik in een mum van tijd en met maar één overstap in de Franse Alpen, terwijl ik in januari nog naar Gent en Leuven treinde en de komende maand Londen en Bazel nog op het programma staan.

Het prettige van een treinreis is niet alleen dat de milieu-impact vele malen lager is dan vliegen, maar ook dat je genoeg beenruimte hebt, dat er wifi aan boord is, dat je geen uren nodig hebt om in te checken, dat je je bagage altijd binnen handbereik hebt en bij aankomst meteen in het centrum bent en dus niet nog eens 1,5 uur onderweg bent met metro, trein of taxi. Waardoor je, als je naar steden als Parijs of Londen treint, ook nog eens sneller op de plaats van bestemming bent.  

Boemeltreinen naar kleine stationnetjes

Maar goed, de trein is natuurlijk nog niet helemaal gearriveerd als het gaat om gedoe. Als je verder wilt dan een gemiddelde metropool wordt het al lastiger en zal je zelf online je weg moeten vinden met allerlei lokale boemeltjes naar kleine stationnetjes. Als het heet is en je de taal niet spreekt en je een shitload aan bagage bij je hebt, kan dat voelen als ‘geen vakantie’. Al zie ik het altijd meer als ‘een avontuur’, dat het zeker goed zal doen als verhaal op verjaardagsfeestjes. Bovendien: over het algemeen kom je al vliegend ook niet helemaal voorbij de grote steden. En met de trein kan je tegenwoordig ook gewoon pakketreizen boeken, waarbij transfers en hotels geregeld zijn. Mocht het avontuur van kleine stationnetjes niet aanlokkelijk klinken. 

'De trein is met een flinke opmars bezig, zo reis je met de (nacht)trein naar Praag, Parijs, Berlijn en binnenkort zelfs Barcelona!'
Wyke Potjer | Columnist

Plannen is key

Blijft alleen de prijs nog over als kleine hindernis. Al valt dit eigenlijk reuze mee, zo kwam ik achter. Als je een beetje op tijd boekt (wat ook bij vliegen handig is) heb je voor een paar tientjes een enkeltje naar Londen te pakken. De truc is om de tijd te nemen en te plannen. Zo gaan de kaartjes voor Londen of Parijs ongeveer 4 a 5 maanden voor vertrek in de verkoop. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kan je al 6 maanden vooruit boeken, terwijl Polen, Tsjechië en Hongarije ongeveer 2 maanden vooraf te boeken zijn. Daarnaast zijn er ook regelmatig aanbiedingen.

Hoewel de sneeuw alweer verdwenen is en de zon zich ook alweer heeft laten zien, droom ik nog even rustig door. Misschien kan ik na Bazel en Londen wel met de trein naar Milan? Of juist naar het Noorden? Kopenhagen en Stockholm bijvoorbeeld? En die nachttrein naar Barcelona zet ik zeker in mijn agenda voor het einde van het jaar.

Meer inspiratie?

BinnensteBuiten en het platform hetkanWEL delen hun missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om op een toegankelijke manier bewuster te leven. Wyke en Asceline gidsen ons in de vorm van een tweewekelijks column door de wereld van duurzaamheid.